Friday, May 24, 2013

(The Voice weekly Editor) ရဲ့ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ေခါင္းႀကီးပိုင္း

ေက်ာ္မင္းေဆြ 

မနက္ဖန္ထုတ္မယ့္ The Voice Weekly အတြက္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေခါင္းႀကီး ေရးျဖစ္တယ္။ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္လို႔ ေရးတိုင္း ေရးတိုင္းမွာ သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ ေဖာ္ထုတ္ေရသားခ်က္ေတြေၾကာင့္ သူတို႔တေတြရဲ႕လြတ္လပ္ခြင့္ကိုထိပါးတယ္၊ လိုသလို ပုံႀကီးခ်ဲ႕တယ္၊ တမင္ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ခ်ဲ႕ကားေရးတယ္၊ ဝါးလုံးရွည္နဲ႔ သိမ္းရမ္းတယ္၊ 
စြပ္စြဲတိုက္ခိုက္တယ္၊ ဆူပူေအာင္ လႈံ႕႔ေဆာ္တယ္၊ သက္သက္မဲ့ ေသြးထိုးတယ္၊ ငါတို႔အုပ္စု၊ လူတန္းစား၊ အဖြဲ႔အစည္းကို တမင္သက္သက္ ပုတ္ခပ္တယ္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အလြန္အကြ်ံသုံးတယ္၊ မေတာ္တေရာ္ပုံေတြ မ်က္ႏွာဖုံးတင္တယ္၊ ေလာင္းကစားကို ေျပာင္ျပာင္တင္းတင္း အားေပးတယ္ ဆိုတဲ့ အျမင္ေတြနဲ႔ မီဒီယာေတြကို စြပ္စြဲေဝဖန္သူေတြရဲ႕ အသံကို အခုတေလာ အေတာ္ကေလး သတိထားမိတယ္။

က်ေနာ္ စိတ္မေကာင္းတာက ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသက္ကို ကယ္တယ္ၾကရမယ့္ အနာဂတ္ရဲ႕ ေဆးပညာရွင္ကေလးေတြရဲ႕ မီဒီယာအေပၚ အညွဳိးတႀကီး၊ ေဒါသတႀကီးတုန္႔ျပန္မႈေတြကိုပါ။ ဒီလို ေဒါသႀကီးပုံ အညွဳိးႀကီးပုံနဲ႔ဆို လူနာေတြေတာ့ ခက္ရခ်ည္ရဲ႕လို႔ ေတြးမိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ သတင္းသမားေတြ ေဆးခန္းလာရဲလာၾကည့္လို႔ ႀကိမ္းတဲ့သူေတာင္ရွိတယ္။ သူတို႔တေတြရဲ႕ ေဒါသနဲ႔ စိတ္ခံစားမႈကို က်ေနာ္ ကိုယ္ခ်င္းစာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီခံစားခ်က္ကို ထြက္ေပါက္ေပးပုံ နဲနဲ လြဲေနသလားလို႔။ ဆိုလိုတာက ဇီဝကလို သမားေတာ္ေတြျဖစ္ၾကမယ့္ အေလာင္းအလ်ာေလးေတြ ဒီေလာက္ ေပါက္ကြဲျပေနတာ ပုံမွန္ စိတ္ခံစားမႈမွ ဟုတ္ရဲ႕လားလို႔လည္း ေတြးမိတယ္။ အားလုံးကို ဆိုလိုတာမဟုတ္ဘူး။ လူမႈေရးကြန္ရက္ေပၚမွာ ဓားႀကိမ္းႀကိမ္းေနတဲ့ ေဒါသအိုးကေလးေတြကို ေျပာတာ။ ေတာ္ၾကာ ဆရာဝန္ေလာကႀကီးတစ္ခုလုံးကို စြပ္စြဲပုတ္ခပ္တယ္ဆိုၿပီး က်ေနာ့္ကိုပါ ေတြ႔ရာသခၤ်ဳိင္း ဓားမဆိုင္း ျဖစ္ေနအုံးမယ္။ သူတို႔ေလးေတြ မီဒီယာေတြကို ျမင္လာတဲ့ အျမင္ေတြက အာဏာရွင္စနစ္ကို ဖက္တြယ္လိုသူေတြရဲ႕အခုအခံေတြနဲ႔ တစ္ေန႔တျခား တူတူလာၿပီ။ 

မီဒီယာေတြကေတာ့ ျမင္တာ၊ ေတြ႔တာကို ေရးမယ္။ တတ္ႏုိင္သေလာက္ ဘက္မွ်ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္။ ႀကိဳးစားတဲ့ၾကားက တစ္ဖက္က ျပည့္ျပည့္စုံစုံ မေျဖရင္၊ မေျပာရင္ ရတဲ့ အခ်က္အလက္နဲ႔ ေရးရမယ္။ အခ်ိန္ကာလ သတ္မွတ္ခ်က္အတြင္း အလုပ္လုပ္ၾကရတာကိုး။ မီဒီယာအားလုံးက မွ်မွ်တတနဲ႔ သမာသမတ္ရွိရွိ တင္ျပေနၾကသလားလို႔ေမးရင္ မဟုတ္ေသးဘူးလိ္ု႔ ေျဖရမယ္။ ဟုတ္တယ္ေလ။ က်ေနာ္တို႔ မီဒီယာေလာကမွာလည္း က်င့္ဝတ္နဲ႔မညီတဲ့ သူေတြ ရွိမွာပဲ။ မရွိတဲ့အေလ်ာက္ မရွိသလို ျပဳမူ၊ေရးသားၾကတာလည္း ျမင္ရ၊ ဖတ္ရမွာဘဲ။ အဲလို က်င့္ဝတ္နဲ႔ မညီတဲ့သူေတြရွိတဲ့အတြက္ မရွိသလို ေဝဖန္၊ ေထာက္ျပ၊ အျပစ္တင္၊ အဆိုးေျပာတာလည္း ခံေနရတာပဲေလ။ အဲလိုေျပာလို႔ ေျပာတဲ့သူကို ကက္ကက္လန္ ျပန္ရန္ေထာင္လို႔ ဘယ္ျဖစ္မလဲ။ သူေျပာတဲ့အထဲ ကိုယ္မပါရင္ အေနသာႀကီး။ ဆိုလိုတာက ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ စကားလုံးကိုေတာင္ မေန႔တေန႔ကမွ ရဲရဲတင္းတင္းေျပာရဲ ဆိုရဲ ရွိလာတဲ့ ျမန္မာျပည္မွာ နယ္ပယ္တိုင္း၊ အလႊာတိုင္း၊ လုပ္ငန္းတိုင္း၊ စီမံကိန္းတိုင္း၊ လူတုိင္း လူတိုင္းမွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး။ အဲဒီအထဲမွာ ဆရာဝန္ေတြေရာ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြေရာ၊ စစ္သားေရာ၊ ဂ်ာနယ္လစ္ေရာ၊ စည္ပင္ဝန္ထမ္းေရာ၊ သမၼတအႀကံေပးေရာ၊ တကၠစီသမားေရာ၊ ဒရဝမ္ေရာ၊ ဘဏ္မန္ေနဂ်ာေရာ၊ သူနာျပဳေရာ၊ ေက်ာင္းသားေရာ ဘယ္သူမွ မလြတ္ဘူး။ စနစ္ရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲမႈအလြဲ၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအလြဲေတြေၾကာင့္ ေသာကေတြ၊ စိတ္ခံစားခ်က္ေတြ၊ မေၾကနပ္မႈေတြ၊ ေဒါသေတြ၊ ေၾကကြဲမႈေတြ၊ နာက်ည္းခ်က္ေတြ က်ေနာ္တို႔ အားလုံးမွာ စုၿပဳံၿမိဳသိပ္ထားခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီလိုၿမိဳသိပ္မႈေတြက ရင္ထဲမွာ အပူလုံးႀကီးတစ္ခုလို အစိုင္အခဲလိုက္ရွိေနတယ္။ တစ္ေနေနရာရာမွာ အဲဒီၿမိဳသိပ္မႈကို မီးထေတာက္ေအာင္ မီးျခစ္ျခစ္လိုက္သလို ျဖစ္သြားရင္ ေပါက္ကြဲထြက္ကုန္ေရာ။ 

ဒီကေန႔ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္က ဘြဲ႔ရတဲ့သူအားလုံးက ပညာတတ္မဟုတ္တဲ့အျပင္ ပညာတတ္တိုင္းလည္း ဘြဲ႔မရတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါ ကုန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္၅၀ကတည္းက။ ဒီဘက္ပိုင္း ႏွစ္၂၀ကေတာ့ ပိုဆိုးတာေပါ့။ အရင္ကမွ တကယ္တတ္တဲ့ ဆရာေတြရွိေသးတယ္။ ဒီဘက္ပိုင္းလည္းေရာက္ေရာ သိပ္မသိတဲ့ ဆရာေတြကသင္ေပးၿပီး သိပ္မတတ္တဲ့ ဘဲြ႔ရေတြျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီ သိပ္မတတ္တဲ့ ဘြဲ႔ရေတြက ဆရာျပန္ျဖစ္ၿပီး သင္ေပးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး မသိတဲ့ ဘြဲရေတြထြက္လာတယ္။ အဲဒီ ေတာ္ေတာ္ေလး မသိတဲ့ဘဲြ႕ရေတြက ဆရာျပန္လုပ္ေတာ့ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိတဲ့ ဘြဲ႔ရေတြ ထြက္လာတယ္။ အဲဒီ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိတဲ့ ဘြဲ႔ရေတြက ဆရာျဖစ္ၿပီး ျပန္သင္ေတာ့ နကန္းတစ္လုံးမွ မသိတဲ့ ဘြဲ႔ရေတြျဖစ္ကုန္တယ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ ဒီဘက္ ႏွစ္၂၀မွာ ျမန္မာျပည္မွာ ရွိတဲ့ ဘယ္တကၠသိုလ္က ဘာဘြဲ႕ရရ အဲဒီဘြဲ႔နဲ႔ ထိုက္တန္တဲ့ ပညာ ဘယ္သူမွကို မတတ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီအေျခအေနထက္ ပိုဆိုးေအာင္လုပ္လိုက္တာက မဟာဘြဲ႔၊ ပါရဂူဘြဲ႔ေတြကို ေဖာေဖာသီသီ ထုတ္လုပ္လိုက္တာပဲ။ ထုတ္လုပ္တယ္လို႔ေျပာတာ အေၾကာင္းရွိတယ္။ စက္နဲ႔ လွည့္ထုတ္သလို ထုတ္တာကို ေျပာခ်င္တာ။ ဘြ႔ဲဝတ္စုံႀကီးနဲ႔ ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ၿပီး ဧည့္ခန္းမွာ ၾကြားဖို႔သက္သက္ေလာက္ပဲ အသုံးဝင္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ကိုယ္ရတဲ့ မဟာဘြဲ႔၊ ပါရဂူဘြဲ႔နဲ႔ ထိုက္တန္ေအာင္ အပတ္တကုပ္ေလ့လာ ႀကိဳးစားၿပီး ကိုယ့္လိပ္ျပာကိုယ္လုံတဲ့ သူေတြကို မဆိုလိုဘူး။ အမ်ားစုကိုေျပာေနတာ။ 

ေျပာခ်င္တာက ဒီကေန႔ ျမန္မာျပည္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပညာရွင္ေပါက္စေလးေတြမွာ ေက်ာင္းမွာလည္း အရင္ေခတ္ကေလာက္ တကယ္တတ္၊ တကယ္ေတာ္တဲ့ ပညာရွင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြနဲ႔မထိေတြ႔ခဲ့ရဘူး။ ဒီကေန႔ ကမာၻမွာ ေနာက္ဆုံးေပၚေနတဲ့ ပညာရပ္၊ သတင္း၊ ကုထုံး၊ ေဆးဝါး၊ ေခတ္မီနည္းပညာေတြနဲ႔လည္း မယဥ္ပါးခဲ့ရဘူး။ လက္ေတြ႔ နယ္ပယ္မွာလည္း ဒိတ္ေအာက္ေနတဲ့ ကိရိယာပစၥည္းေတြ၊ ပုံေသကားက် အယူအဆ၊ နည္းလမ္းေတြ၊ ရႊင္လန္းတက္ၾကြမႈမရွိတဲ့ အလုပ္ခြင္ေတြ၊ ကိရိယာတန္ဆာပလာ မလုံေလာက္မႈေတြ၊ အစစအရာရာ ခ်ဳိ႕တဲ့မႈေတြနဲ႔ပဲ ႀကဳံၾကရတယ္။ ေဆးတကၠသိုလ္ေတာင္ ရန္ကုန္ ေဆး(၁)နဲ႔ ေဆး(၂) မတူဘူး။ ရန္ကုန္ေဆးတကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ မႏၱေလး ေဆးတကၠသုိလ္ကလည္း ကြာျခားခ်က္ရွိျပန္တယ္။ မေကြး ေဆးတကၠသိုလ္ေပၚလာေတာ့ ျခားနားခ်က္မ်ားသြားျပန္ေရာ။ ေဆးတကၠသိုလ္အခ်င္းခ်င္းေတာင္ ျမန္မာျပည္မွာ စံသတ္မွတ္ခ်က္ ညီမွ်မႈမရွိဘူး။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ေဆးတကၠသိုလ္ခ်င္းအတူတူေတာင္ ရန္ကုန္မွ၊ မႏၱေလးမွ၊ မေကြးမွ ဆိုတာမ်ဳိးေလးေတြ ရွိတယ္။ အလုပ္ေလွ်ာက္တဲ့အခါ အသိအမွတ္အျပဳခံရတာခ်င္းလည္း မတူဘူး။ ဒါတင္မကေသးဘူး။ ဆမ ရဖို႔၊ အလုပ္ခန္႔ပို႔စ္တင္က်ဖို႔၊ ၿမိဳ႕ႀကီး၊ ျပႀကီးမွာ ေနရဖို႔၊ ဆရာႀကီးမ်ားက ၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္တာ ခံရဖို႔၊ နယ္စြန္နယ္ဖ်ားက်မွာ ေၾကာက္လို႔၊ နယ္စြန္နယ္ဖ်ားက်ျပန္ေတာ့လည္း ပင္ပန္းဆင္းရဲဒဏ္ခံရလို႔(တကယ္ေတာ့ ဒီ့ထက္အသက္အႏၱရာယ္မ်ားၿပီး ပင္ပန္းႀကီးႀကီး အလုပ္လုပ္ေနတဲ့သူေတြ ျမန္မာျပည္မွာ အမ်ားႀကီး) စတဲ့ အဆင္မေျမမႈေတြ၊ ေမွ်ာ္လင့္ေစာင့္ဆိုင္းရတာေတြကလည္း သူတို႔ စိတ္ထဲမွာ ခံစားခ်က္ျဖစ္ေစတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ျမန္မာျပည္ရဲ႕လြဲေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ေၾကာင့္ အမွတ္အမ်ားဆုံးသူေတြအမ်ားစု ေဆးတကၠသိုလ္ေလွ်ာက္ၾကတယ္( အခုေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါ)။ အဲေတာ့ ငါတို႔က ျမန္မာျပည္မွာ အေတာ္ဆုံးေတြ ဆိုတဲ့ “အထင္”ကေလးေတြက သူတို႔အားလုံးရဲ႕မသိစိတ္မွာ ကိန္းေအာင္းေနတယ္။ အဲလို အေတာ္ဆုံးလို႔ ထင္ရတဲ့သူေတြ တစ္ေနရာတည္းမွာ သြားစုၿပီး တျခားတကၠသိုလ္ေတြထက္ ႏွစ္နဲနဲ ပိုၾကေတာ့ “ငါတို႔”ဆိုတဲ့ အုပ္စုစိတ္ ဝင္သြားတယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း အေတာ္ဆုံး ဆိုတဲ့ အထင္ကလည္းရွိ အုပ္စုအျမင္ကလည္းၿငိ ဆိုေတာ့ သာမန္လူေတြနဲ႔ မတူျခားနားတဲ့ အလႊာတစ္ခုလို အထင္ေရာက္သြားတတ္တာေပါ့။ 

ဆိုခဲ့တဲ့ ခံစားခ်က္၊ ၿမိဳသိပ္ခ်က္၊ မေက်နပ္ခ်က္၊ ေဒါသေလးေတြရယ္၊ ငါတို႔ ဆိုတဲ့ အုပ္စုစြဲရယ္၊ တို႔က ျမန္မာျပည္မွာ အေတာ္ဆုံးဆုိတဲ့ အထင္ ရယ္ေပါင္းထားေတာ့ ဒီဘက္ေခတ္ ဆရာဝန္ျဖစ္စ လူငယ္ေလးေတြ စိတ္ဆတ္၊ စိတ္တိုလြယ္တာ မဆန္းဘူး။ အေၾကာင္း အက်ဳိးေတြးၾကည့္ရင္ ျမင္ႏိုင္တယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း ျမန္မာျပည္ရဲ႕ လူထုက်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈအေျခအေနက ေတာ္ေတာ္ဆိုးေနတယ္။ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္းအင္အားနဲ႔ ေစာင့္ေရွာက္ရမယ့္ ျပည္သူလူထု၊ လူနာအင္အား မမွ်ဘူး။ အစိုးရဘတ္ဂ်က္ကလည္း အကန္႔အသတ္နဲ႔ ရေတာ့ ဆရာဝန္၊ သူနာျပဳ၊ က်န္းမာေရးဆရာမ၊ ေဆးမွဴး၊ သားဖြားဆရာမ၊ က်န္းမာေရးဝန္ထမ္း အခ်ဳိးညီေအာင္ မခန္႔ႏိုင္ဘူး။ စီးပြားေရးစကားနဲ႔ေျပာရင္ ေရာင္းလိုအား supply နဲ႔ ဝယ္လိုအား demand ဘယ္လိုမွ မမွ်ဘူး။ အဲေတာ့ ဆရာဝန္တစ္ေယာက္ထဲနဲ႔ လူနာ ေထာင္ခ်ီကုေပးရတဲ့သေဘာ သက္ေရာက္တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီအေၾကာင္းေတြကို ဘယ္သူက ထဲထဲဝင္ဝင္သိမွာလည္း။ 

မီဒီယာေတြဆိုတာ သန္းေျခာက္ဆယ္ေသာ ျပည္သူလူထု မ်က္ႏွာကို အရင္ၾကည့္ၾကေတာ့ ျပည္သူေတြ တစ္နည္းအားျဖင့္ လူနာေတြ နစ္နာတယ္ထင္ရင္ အဲဒီဘက္က ဝင္ရပ္ၿပီး ေရးၾကသားၾကတာေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ဆရာဝန္ေတြကိုခ်ည္း ေရးေနတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ဆရာဝန္ေတြထဲမွာလည္း အထူးကုဆိုတဲ့နာမည္ခံထားၿပီး လူနာေတြကို အေလးမထားသူ၊ ငါတတ္၊ ငါသိ၊ ငါတေကာေကာေနသူ၊ လူနာရွင္းျပတာကို လက္မခံသူ၊ ႐ိုင္း႐ိုင္းျပျပ ဆက္ဆံတတ္သူ၊ ေငြရွာစက္လုိျဖစ္ေနတဲ့ တကယ့္ လူနည္းစုကိုပါ။ အေဝဖန္ခံရၿပီ ဆိုကတည္းက တစ္ေနေနရာမွာ လုိအပ္ခ်က္၊ အားနည္းခ်က္၊ လစ္ဟာခ်က္၊ လြဲမွားမႈ တစ္ခုခု ရွိေနလို႔။ အဲဒါ ေဆးေလာကမွမဟုတ္ဘူး။ ငယ္ကတည္းက သိပၸမခ်န္ ဆိုတဲ့ နာ သုံးနာ ျပည္စုံတဲ့ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမေလာကမွာလည္း ရွိတာပဲ။ သူတို႔တေတြလည္း မီဒီယာေတြရဲ႕ အေျပာအဆို မလြတ္ဘူး။ မီဒီယာေတြဆိုတာကလည္း ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံကို ပဲ့တင္ထပ္ေပးတာ။ 

လႊတ္ေတာ္၊ အစိုးရ၊ တရား႐ုံး၊ တပ္မေတာ္၊ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြလည္း လြဲေနတာေတြ႔ရင္ ျပည္သူလူထုအက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ ဆန္႔က်င္တယ္ထင္ရင္ မီဒီယာေတြက ေရးမွာပဲ။ ပြင့္လင္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ေရာက္လာတာနဲ႔အမွ် အေဝဖန္ခံႏိုင္ဖို႔လိုတယ္။ မီဒီယာေတြလည္း မွားရင္၊ လြဲရင္၊ ဘက္လိုက္ရင္၊ မဟုတ္တာလုပ္ရင္၊ လႈ႔ံေဆာ္၊ မီးထိုးရင္ စာဖတ္သူ၊ ျပည္သူလူထုက ဒဏ္ခတ္မွာပဲ။ ႏိုင္ငံသားအားလုံး လိုက္နာရမယ့္ တရားဥပေဒနဲ႔ အညီ တရားစြဲတာ၊ အေရးယူတာ ခံရမွာဘဲ။ အဲေတာ့ ကိုယ့္တာကိုယ္ လုံၾကဖို႔ နံပါတ္တစ္အေရးႀကီးတယ္။ ငါတို႔ကို ဒီလိုေျပာ၊ ဒီလိုေရးလို႔ ငါတို႔ကလည္း ဒီလိုျပန္လုပ္လိုက္မယ္လို႔ ေတြးရင္ေတာ့ ျပန္စဥ္းစားပါအုံးလို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ က်ေနာ္တို႔လည္း မဟုတ္တာလုပ္ရင္၊ လြဲေနရင္ အေျပာအဆိုခံႏိုင္ဖို႔လိုတယ္။ ကိုယ္က က်င့္ဝတ္နဲ႔ အညီေနရင္၊ ကိုယ့္လိပ္ျပာကိုယ္လုံရင္ ဘယ္သူဘာေျပာေျပာ ထည့္တြက္စရာမလုိဘူး။ ခံစားေနရင္ေတာ့ ကိုယ္က အရင္ပူေလာင္မွာပဲ။ က်ေနာ္အခုလိုေျပာေနရတာကိုက က်ေနာ့္ကိုယ္က်ေနာ္ ရွက္သလိုခံစားရတယ္။ ဒီေန႔အထိ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြကို တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ မသုံးခဲ့ဘဲ ကိုယ့္ေခြ်းႏွဲစာနဲ႔ အဆဲ၊ အဆုိခံ အပိတ္ အနားေပးခံ၊ တရားအစြဲခံၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္အက်ဳိး၊ ျပည္သူလူထုိအက်ဳိး ႐ိုး႐ိုးသားသား ရည္တည္လာတဲ့ The Voice ကို အုပ္စုဖြဲ႔ ဆန္႔က်င္တာမလုပ္ခင္ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ျပည္သူတစ္ရပ္လုံးကို အေပၚစီးက တစ္ခ်ိန္လုံးဖိႏွိပ္ခဲ့ၿပီး အခြန္ဘ႑ာ တစ္ျပားမွ မေဆာင္ဘဲ၊ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြကို အလြဲသုံးစားလုပ္ၿပီး အခြင့္ထူးခံေနတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြ ထုတ္တဲ့ ကုန္ပစၥည္း၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္းေတြကို အားမေပးဘဲ ဆန္႔က်င္ၾကည့္ဖို႔ အႀကံျပဳပါေစ။ ဒါမ်ဳိးကို အမ်ဳိးသားေရးအျမင္နဲ႔ ဘယ္ႏွခါမ်ား ဆန္႔က်င္ဘူးလို႔လဲ။ ေနာက္တစ္ခုက လူထုေအာ္သံဆိုတာကိုေကာ နားလည္ဖို႔လိုမယ္ထင္တယ္။ မီဒီယာေတြမွာ ပါတဲ့ လူထုေအာ္သံက႑ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုလည္း သိဖို႔လိုမယ္ထင္တယ္။ သန္းေျခာက္ဆယ္နဲ႔ လက္တစ္ဆုပ္စာ ဘယ္သူ႔မ်က္ႏွာကို ၾကည့္ရမယ္ဆိုတာေကာ ရွင္းေအာင္သိထားဖို႔ လိုမယ္လို႔ထင္တယ္။ 

က်ေနာ္လည္း ကိုယ့္ထိ မခ်ိေအာင္နာ ျဖစ္ေနလား မသိေတာ့ဘူး။ အခုဟာက က်ေနာ္တို႔ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ တင္သမွ်ကို အရင္က ေပးစာတစ္ေစာင္အေပၚမူတည္ၿပီး အညွဳိးတစ္ႀကီးျဖစ္ေနတဲ့ ဆရာဝန္ေပါက္စေလးတခ်ဳိ႕ ကင္ပိန္းဆန္ဆန္ အပ်က္မွတ္ခ်က္ေတြေပးၿပီး ေႏွာက္ယွက္သလို လုပ္ေနလို႔။ အျပင္မွာလည္း ၾကားေနရတယ္။ က်ေနာ္ ဒီေနရာကေန ေျပာလိုက္မယ္။ သန္းေျခာက္ဆယ္မ်က္ႏွာကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး သန္းေျခာက္ဆယ္အတြက္ ဘက္လိုက္မယ္လို႔။ 

သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္၊ အခုအခံမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္း ေရဆန္ခရီး

ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား ျမန္္ဆန္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ အဆင့္အတန္းလည္း တိုးတက္လာသည္ဟု ႏိုင္ငံတကာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ထုတ္ျပန္ၾကသည္။

ျပင္သစ္ႏိုင္ငံအေျခစိုက္ နယ္စည္းမျခား သတင္းေထာက္မ်ားအဖြဲ႔က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ညႊန္းကိန္းသည္ ကုန္ခဲ့သည့္ ၂၀၁၂ခုႏွစ္က အဆင့္ ၁၆၉ႏွင့္စာလွ်င္ အဆင့္၁၈ဆင့္ ခုန္တက္ကာ အဆင့္ ၁၅၂ သို႔ တိုးျမွင့္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အေျခစိုက္ ကမာၻတစ္ဝန္း သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႔ Freedom House ကလည္း ၂၀၁၂ခုႏွစ္တြင္ အဆင့္၈၅ သတ္မွတ္ထားခဲ့ရာမွ ၂၀၁၃ခုႏွစ္တြင္ အဆင့္ ၇၂ အထိ ၁၃ဆင့္ တိုးျမွင့္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ အဆိုပါ ႏွစ္ဖြဲ႔စလုံးက သတ္မွတ္ထားေသာ အညႊန္းကိန္းမ်ားတြင္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ မရွိေသးဟူေသာ အဆင့္တြင္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။

စင္စစ္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္သည္ ဒီမိုကေရစီရင့္က်က္ေနေသာ ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္၍မရေသာ္လည္း ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားအၾကားတြင္မူ အေတာ္အတန္ လြတ္လပ္ခြင့္ရေနေသာ အေျခအေနျဖစ္သည္။ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားကမူ ၁၉၆၂ခုႏွစ္ ပုံႏွိပ္သူမ်ား မွတ္ပုံတင္ဥပေဒအပါအဝင္ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီကာလက ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ၁၉၃၃ခုႏွစ္ ႀကိဳးမဲ့ေၾကးနန္း အက္ဥပေဒ၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရလက္ထက္ ၁၉၅၀ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္အေရးေပၚ စီမံမႈအက္ဥပေဒ၊ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္ ၁၉၈၅ခုႏွစ္တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ ဗီဒီယိုဥပေဒ၊ တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္ ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ၁၉၉၆ ႐ုပ္ရွင္ဥပေဒ၊ ၂၀၁၁ခုႏွစ္ အင္တာနက္အက္ဥပေဒ၊ ၂၀၀၄ခုႏွစ္ အီလက္ထရြန္နစ္ ဆက္သြယ္ေရးဥပေဒ ကဲ့သို႔ေသာ မီဒီယာလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္အေပၚ ကန္႔သပ္ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားရွိေနေသးသျဖင့္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ မရွိေသးေၾကာင္း ေထာက္ျပေဝဖန္ၾကသည္။
မွန္ပါသည္။ အထက္ဆိုခဲ့ပါ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းထားျခင္းႏွင့္ မဖ်က္သိမ္းရေသးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ညႊန္းကိန္း ေအာက္နားတြင္ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယခု အရပ္သားအစိုးရ အသြင္ေျပာင္းၿပီးေနာက္ ၂ႏွစ္ေက်ာ္ကာလအတြင္း The Voice Weekly မွလြဲ၍ ယင္းဥပေဒမ်ားအတိုင္း လက္ေတြ႔အေရးယူခံရေသာ မီဒီယာ မရွိေသးေသာအခ်က္ကိုမူ အဆိုပါ ညႊန္းကိန္း ထုတ္ျပန္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား သတိမမူမိၾကေပ။ ထိုသို႔ သတိမမူမိၾကျခင္းမွာလည္း အစိုးရအဖြဲ႔အတြင္းရွိ သေဘာထားတင္းမာသူအုပ္စုအခ်ဳိ႕၏ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္လိုေသာ ေျခလွမ္းမ်ား ရွိေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံစာနယ္ဇင္းေကာင္စီ(ယာယီ)က သတင္းမီဒီယာဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲေနခ်ိန္တြင္ သတင္းမီဒီယာေလာကႏွင့္ ခြဲထား၍မရသည့္ ပုံႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေဝျခင္းလုပ္ငန္းကို ဥပေဒၾကမ္းေရးဆြဲကာ လႊတ္ေတာ္သို႔ တက္သုတ္႐ိုက္တင္ျခင္းျဖင့္ သီးျခားခြဲ ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။ ထိုအခါ သတင္းမီဒီယာေလာကသားအားလုံးက သေဘာမတူ၊ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ၾကျခင္းေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ဆိုင္းငံ့ထားခံရၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ(ယာယီ)ႏွင့္ ျပန္လည္ စကားေျပာဆို ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးခဲ့ရသည္။ ထိုသို႔ ေဆြးေႏြးညွိႏႈိင္းေနစဥ္တြင္ပင္ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈမီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး႒ာနက ကြပ္ကဲေနေသာ သတင္းစာမ်ားတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။
အဆိုပါဥပေဒၾကမ္းတြင္ ၄င္းတို႔အဆို ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းမီဒီယာမ်ားကို အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းရာတြင္ အစိုးရဘတ္ဂ်က္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြ အနည္းဆုံး ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ပ့ံရန္၊ ႏိုင္ငံပိုင္ ဆက္သြယ္ေရး၊ ယာဥ္ယႏၱရားမ်ားကို ေစ်းႏႈန္းသက္သာစြာျဖင့္ ရယူသုံးစြဲရန္၊ ထိုမီဒီယာမ်ား ျပည္ပမွ တင္သြင္းသမွ်ႏွင့္ ေရာင္းဝယ္၊ ျဖန္႔ခ်ိမႈတို႔အတြက္ အထူးႏႈန္းထားျဖင့္ အခြန္ေလ်ာ့ေပါ့ စည္းၾကပ္ရန္၊ အဆိုပါ မီဒီယာတြင္ အလုပ္လုပ္ကိုင္သူမ်ားကို ဥပေဒအရ အကာကြယ္ေပးၿပီး ၄င္းတို႔လုပ္ငန္းႏွင့္ ၄င္းတို႔အေပၚေႏွာက္ယွက္သူမ်ားကို ဒဏ္ေငြ က်ပ္ငါးသိန္း တပ္႐ိုက္အေရးယူရန္ စသည့္အခ်က္မ်ား ပါဝင္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ 

ႏိုင္ငံအခ်ဳိ႕တြင္ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈမီဒီယာေခၚpublic service media မ်ားရွိေသာ္လည္း မီဒီယာေလာကတြင္ အိမ္ႀကီးေပၚအိမ္ငယ္ေဆာက္သည့္ ဥပေဒမ်ဳိးျဖင့္ အျခားမီဒီယာမ်ားႏွင့္ သီးျခားကင္းလြတ္ ခြင့္ျပဳထားျခင္းမ်ဳိး မရွိေပ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကဲ့သို႔ေသာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ရွိေသာ ႏိုင္ငံမ်ဳိးတြင္မူ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ားရွိေသာ္လည္း သီးျခားဥပေဒျဖင့္ ခြင့့့္ျပဳထားျခင္းမဟုတ္ေပ။ ဆက္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ အက္ဥပေဒ Telecommunications Act ျဖင့္ တယ္လီဖုန္း၊ အင္တာနက္၊ ႐ုပ္ရွင္၊ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ ေရဒီယို၊ သတင္းစာ အစရွိသည့္ သတင္းအခ်က္အလက္ ဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာသုံး မီဒီယာလုပ္ငန္းမွန္သမွ် အက်ဳံးဝင္ေသာ က်ယ္ျပန္႔သည့္ ဥပေဒတစ္ရပ္ျဖင့္ အားလုံး တန္းတူအခြင့္အေရး၊ အကာအကြယ္၊ စည္ကမ္းမ်ား ရယူ၊ လိုက္နာရသည္။ အထက္ဆိုခဲ့ပါ မီဒီယာ၊ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းအားလုံးကို ဥပေဒအရ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ားအျဖစ္ မည္သူမဆို အသြင္ေျပာင္းႏိုင္ၿပီး ထိုသို႔ ေျပာင္းလဲထူေထာင္ေသာ မီဒီယာမ်ားကိုလည္း ဥပေဒအရ အစိုးရက ရံပုံေငြ ေထာက္ပံ့ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ အဆိုပါဥပေဒတြင္ ကုမၸဏီတစ္ခုက မီဒီယာလုပ္ငန္းမ်ား၏ ၃၄ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ပို၍ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရွိေစရ ဟူေသာ အခ်က္မ်ဳိး ထည့္သြင္းထားၿပီး မီဒီယာ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ခ်ဳပ္ကိုင္မႈကိုလည္း အကာအကြယ္ေပးထားသည္။ 

အခ်ဳပ္ဆိုရပါက ႏိုင္ငံတစ္ခုတြင္ ဒီမိုကေရစီလူ႔ေဘာင္တည္ေဆာက္ေနၿပီဆိုလွ်င္ ျပည္သူလူထု၏ သတင္းသိပိုင္ခြင့္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးသည့္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္မွာ အထူးအေရးႀကီးလွသည္။ အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းစႏိုင္ငံမ်ားတြင္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ေၾကာင့္ စနစ္ေဟာင္းရွိ လုပ္ရပ္အေဟာင္းမ်ားႏွင့္ စနစ္အေျပာင္းမွ လုပ္ရပ္အလြဲမ်ား ဘူးေပၚသလိုေပၚမည္ကို စိုးရိမ္သူမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ မဆီေလ်ာ္ဘဲ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြမ်ား ျဖဳန္းတီးသကဲ့သို႔ျဖစ္ေနသည့္ ဝန္ႀကီး႒ာနာမ်ား အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ကာ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ၊ လာဘ္လာဘ၊ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား ေပ်ာက္ဆုံးသြားမည္ကို စိုးရိမ္ေနသူမ်ားက သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို အဟန္႔အတားျပဳရန္ နည္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ႀကိဳးစားလာတတ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ႀကိဳးစားမႈမ်ားသည္ ကိုယ္က်ဳိးစီးပြားကို အေျခခံထားသျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ မီဒီယာေလာက၏ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္မႈကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ႀကဳံရႏိုင္ၿပီး အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ား အမွန္တကယ္သြားခ်င္ေနသည့္ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ထိခိုက္ကာ အစိုးရ၏ ဂုဏ္သိကၡာကိုပင္ ထိခိုက္ ညွဳိးႏြမ္းသြားႏိုင္ေၾကာင္း သတိေပးလိုရင္းျဖစ္သည္။ 

အယ္ဒီတာ (၂၃-၅-၂၀၁၃)